Overzicht tentoonstelling eerste verdieping
In het middengedeelte van de algemene geschiedenis van het NLR staat een maquette van de NLR-vestiging in Amsterdam van omstreeks 1975. |
|
Registratieapparatuur voor vliegproeven. |
|
De RSL is vanaf 1925 betrokken bij de ontwikkeling van helikopters. Op het bordes staat een stuwstraal-motor van de Kolibrie helikopter opgesteld en een demonstratiemodel van de besturing van de rotorbladen ten opzichte van de rotorkop, waaraan ze zijn bevestigd. |
|
NLR is voor de Europese ruimtevaartorganisatie ESA de coördinerende autoriteit voor alle aerodynamisch onderzoek. Modellen van draagraketten, Ariane raketten en Hermes ruimtevoertuig, die in de hoog subsone-snelheidstunnel en supersone-snelheidstunnel beproefd zijn, staan hier opgesteld. |
|
Aerodynamica en windtunnelonderzoek vormen het zwaartepunt van onderzoek op niet-luchtvaartgebied. Op het bordes staan een aantal modellen waaraan in de windtunnel metingen zijn verricht met betrekking tot windbelasting, rookhinder en luchtweerstand: de Oosterschelde stormvloedkering, een Spaans passagiersschip, schoorstenen, een locomotief en een ligfiets. |
|
De aerodynamische collectie bevindt zich in 'het been'. Dit is een nog herkenbaar deel van het omloopkanaal van de grote lage-snelheidstunnel. Het bevat onder meer een (werkende) demonstratie-windtunnel uit 1948 die werd gebruikt om de aerodynamische principes van lift en weerstand te laten zien, alsmede een werkende complete semi-automatische balans uit 1940. Midden op de trap naar het been staat een console met een touch screen voor aanvullende informatie. |
|
Op het middenbordes in het been staan diverse kleinere windtunnelmodellen van vliegtuigen en raketten opgesteld. |
|
Een overzicht van de vluchtnabootsers, die bij het NLR zijn gebruikt voor onderzoeksdoeleinden, zoals het testen van procedures en stuurhutinrichting, is te vinden langs de trap naar de tweede etage. |
Opmerking: Constructie en Materialen heeft op deze verdieping alleen panelen.